Twoja Tabela kalorii

Przejmij kontrolę nad ilością spożywanych kalorii

Użyj kalkulatora kalorii na FitWit.pl

i już teraz odzyskaj wymarzoną sylwetkę.

  • 1 gram białka: 4 kCal
  • 1 gram węglowodanów: 4 kCal
  • 1 gram tłuszczu: 9 kCal
  • 1 gram alkoholu: 7 kCal

Więcej na temat: Ile kalorii ma...

Fakty na temat kalorii.

Definicja kalorii

1 kaloria [cal] jest to ilość ciepła potrzebna do ogrzania 1 [g] wody chemicznie czystej o 1oCelsjusza przy ciśnieniu 1 atmosfery

Pomiar wartość energetyczna pożywienia [kilokaloria]

Pomiaru kaloryczności pożywienia dokonuje się poprzez jego spalenie w kalorymetrze. Badane jest ciepło jakie wyzwoli się podczas procesu spalania. Otrzymana wartość stanowi tzw. całkowitą wartość energetyczną pożywienia. Należy jeszcze odjąć korektę związaną z przyswajaniem pewnych substancji w organizmie człowieka. Dlatego rzeczywiste wartości kaloryczne posiłków podawane są po uwzględnieniu współczynnika przyswajalności.

I tak na przykład współczynnik przyswajalności cukru to 98%. Całkowita energia otrzymana po spaleniu w kalorymetrze to 3,95 kCal na gram. Co daje nam rzeczywistą wartość energetyczną na poziomie 3,95 x 98% = 3,87 kCal

Więcej na temat: Fakty na temat kalorii.

Witamina C - witamina zdrowia

Witamina C jest również znana pod nazwą kwas askorbinowy i odgrywa ona wiele ważnych funkcji i naszym organizmie.

Przede wszystkim skraca czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych, aktywując system immunologiczny. Ułatwia gojenie się ran, zakażeń, hamuje również powstawanie siniaków i krwotoków. Zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca, obniżając ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

Witamina C chroni przed miażdżycą i zmianami nowotworowymi takimi jak: rak żołądka, jamy ustnej, przełyku, płuc, wątroby, szyjki macicy i odbytu. Ochrania także skórę przed szkodliwym działaniem słońca i przedwczesnym jej starzeniem się.

Więcej na temat: Witamina C - witamina zdrowia

Tabela kalorii na etykietach produktów spożywczych.

W Unii Europejskiej wymaga się od producentów żywności oznaczania ilości energii na ich produktach. Ma to pomóc konsumentom w kontroli ilości spożywanych kalorii. Producenci żywności są zobowiązani umieszczać na opakowaniach etykiety z informacją ile kalorii mają ich produkty. Informacja taka musi być podana zarówno w kcal i kJ. Wartość energetyczna żywności jest zwykle podawana na etykietach dla 100g produktu oraz dla typowej (według producenta) porcji często też dla całej zawartości opakowania.

Więcej na temat: Tabela kalorii na etykietach produktów spożywczych.

Energetyczne tłuszcze

Tłuszcze, zwane również lipidami są niezbędnymi składnikami pokarmowymi ludzi. Są one głównym źródłem glicerolu i kwasów tłuszczowych, z których organizm syntezuje inne lipidy. Spełniają w diecie człowieka szereg ważnych ról. Przede wszystkim pełnią funkcję budulcową, są składnikiem błon komórkowych oraz stanowią ważny element wchodzący w skład wielu hormonów, cholesterolu oraz ważnych substancji wewnątrzkomórkowych.

Więcej na temat: Energetyczne tłuszcze

Węglowodany - żródło energii

Węglowodany zwane również sacharydami lub potocznie cukrami to najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu. Są głównym i najtańszym źródłem energii, służącej przede wszystkim do utrzymywania stałej ciepłoty ciała, pracy narządów wewnętrznych oraz do wykonywania pracy fizycznej.

Więcej na temat: Węglowodany - żródło energii

Białko - proteinowa oaza

Białka są jednym z trzech podstawowych składników odżywczych i są one niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Białka, czyli proteiny są zasadniczymi elementami budowy wszystkich tkanek ustroju człowieka takich jak: mięśnie, narządy, więzadła, ścięgna, gruczoły, skóra, włosy i paznokcie oraz wielu związków takich jak: enzymy, hormony, przeciwciała.

Więcej na temat: Białko - proteinowa oaza

Błonnik - wspomagacz prawidłowego metabolizmu

Błonnik pokarmowy nazywany inaczej włóknem pokarmowym jest składnikiem ścian komórkowych roślin. Tworzą go głównie węglowodany i ligniny, które nie są rozpuszczane przez enzymy trawienne człowieka. Ze względu na jego oddziaływanie na organizm człowieka jest dzielony na błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny.

Więcej na temat: Błonnik - wspomagacz prawidłowego metabolizmu

Cholesterol - wróg czy przyjaciel ?

Cholesterol jest swoistą hybrydą wśród składników odżywczych, gdyż około 80% jest produkowana przez nasz organizm, a pozostała jego część dostarczana jest z pożywienia. Najogólniej charakteryzuje się go, że jest to tłuszczopodobny związek organiczny, nierozpuszczalny w wodzie, ani we krwi. Warty podkreślenia jest fakt, że cholesterol bierze udział w wielu procesach niezbędnych do życia, więc nie może go w naszym organizmie zabraknąć.

Cholesterol występuję w tkankach i osoczu krwi, jest składnikiem budulcowym wszystkich błon komórkowych i komórek nerwowych.

Bierze udział w syntezie witaminy D oraz hormonów płciowych. Uczestniczy także w powstawaniu kwasów żółciowych, wypełnia również ubytki w naczyniach krwionośnych, zapobiegając w ten sposób krwawieniom.

Cholesterol dzielony jest na zły LDL i dobry HDL. Za duży poziom tego pierwszego powoduje odkładanie się go w komórkach ścian tętniczych, prowadząc do zwężenia światła tętnic wieńcowych. A to z kolei jest przyczyną miażdżycy, chorób serca i układu krążenia. Powoduje też powstawanie kamieni żółciowych. Natomiast ,,dobry cholesterol usuwa nadmiar tego ,,złego z komórek do wątroby, dlatego przypisuje się mu właściwości przeciwmiażdżycowe. Za korzystny dla zdrowia uważa się wysoki poziom HDL, a niski LDL.

Więcej na temat: Cholesterol - wróg czy przyjaciel ?

Indeks glikemiczny (IG)

Indeks glikemiczny (IG) jest to uszeregowanie produktów żywnościowych ze względu na ich wpływ na poziom glukozy we krwi, w obrębie 2 do 3 godzin po ich spożyciu. Dotyczy on tylko i wyłącznie węglowodanów, gdyż ani tłuszcze, ani białka nie powodują wysokiego wzrostu glukozy we krwi.

Więcej na temat: Indeks glikemiczny (IG)

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone zwane są również grupą witamin F lub Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi (NNKT) i jak sama nazwa mówi są one niezbędnymi tłuszczami, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Dzielą się na kwasy omega 6 i omega 3.

Więcej na temat: Kwasy tłuszczowe wielonienasycone (NNKT) - omega 6, omega 3

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe występują najczęściej w tłuszczach pochodzenia roślinnego, głównym ich przedstawicielem jest kwas oleinowy.

Bogatym jego źródłem jest oliwa z oliwek, olej rzepakowy i arachidowy.

Więcej na temat: Jednonienasycone kwasy tłuszczowe - strażnik cholesterolu

Nasycone kwasy tłuszczowe to takie, które występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie w mięsie, maśle, serach, jajach, słoninie, smalcu, ale również i w niektórych olejach roślinnych takich jak kokosowy i palmowy. Mogą być one syntetyzowane w organizmie człowieka, wynika z tego, że są one zbędnymi składnikami pożywienia.

Więcej na temat: Nasycone kwasy tłuszczowe

Cholina może być sama produkowana przez nasz organizm. Jednak są to ilości niewystarczające, więc codzienna dieta powinna zawierać jej odpowiednie ilości.

Bywa nazywana witaminą ożywiającą umysł, gdyż jest odpowiedzialna za prawidłowe działanie mózgu i układu nerwowego. Dzięki niej możemy skoncentrować się na działaniu oraz wykazać się pomysłowością. Przyspiesza spalanie tłuszczu w organizmie, więc jest stosowana w leczeniu otyłości.

Więcej na temat: Cholina - neutralizator stresu

Cynk - pierwiastek piękna

Cynk jest jednym z niezbędnych mikroelementów, którego ilość w ludzkim organizmie wynosi od 1,5 g do 2,2 g.

Pełni on szereg ważnych funkcji w naszym organizmie i wpływa na wszystkie podstawowe procesy życiowe. Bierze udział w tworzeniu insuliny, mineralizacji kości, w utrzymaniu równowagi innych mikroelementów m.in. manganu, miedzi, selenu i magnezu. Poprawia on również metabolizm, reguluje ciśnienie krwi, pracę serca oraz poziom cholesterolu we krwi.

Więcej na temat: Cynk - pierwiastek piękna

Fenyloalanina należy do aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie potrafi wytworzyć sam i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Odpowiada ona za przekazywanie sygnałów między komórkami nerwowymi w centralnym układzie nerwowym człowieka. Wspomaga również leczenie zaników pamięci, depresji oraz otyłości.

Więcej na temat: Fenyloalanina - łącznik komórkowy

Fosfor - pierwiastek szczęścia

Fosfor jest minerałem, występującym w dużym stężeniu w naszym organizmie, najwięcej jest go w kościach.

Nazywany jest również pierwiastkiem szczęścia i kreatywności, gdyż odpowiada on za odczuwanie radości z życia, optymizmu i błyskotliwości.

Więcej na temat: Fosfor - pierwiastek szczęścia

Glukoza - żródło energii

Glukoza występuje we wszystkich organizmach żywych i jest podstawowym związkiem energetycznym dla naszego organizmu, z 1 grama uzyskujemy ok. 4 kcal.

Nazywana jest również cukrem gronowym, gdyż w bardzo dużej ilości występuje w winogronach.

Więcej na temat: Glukoza - żródło energii

Izoleucyna jest jednym z podstawowych aminokwasów egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Reguluje ona poziom cukru, wytwarza i reguluje funkcje energetyczne organizmu. Wchodzi w skład hemoglobiny i osocza.

Więcej na temat: Izoleucyna - moc dla mięśni

Kwas foliowy - niezbędny dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy znany jest również pod nazwą witaminy B9 i pełni wiele istotnych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim reguluje wzrost komórek, wpływa pozytywnie na układ nerwowy, mózg i układ pokarmowy, gdyż uczestniczy w tworzeniu soku trawiennego. Ma również działanie antyanemiczne, ponieważ pobudza procesy krwiotwórcze w naszym organizmie. Chroni przed rozwojem nowotworów oraz wpływa na dobre samopoczucie.

Więcej na temat: Kwas foliowy - niezbędny dla kobiet w ciąży

Leucyna należy do grupy aminokwasów egzogennych, niewytwarzanych przez organizm ludzki, musi być, więc dostarczana wraz z pożywieniem.

Pomaga regulować poziom cukru we krwi i poziom energii, wpływa na gojenie się ran. Stymuluje również produkcję ludzkiego hormonu wzrostu. Ma także ważne znaczenie przy regeneracji powysiłkowej, gdyż chroni mięśnie przed rozpadem. Leucyna może również pomagać w ochronie mięśni przed urazami mechanicznymi oraz stresem.

Więcej na temat: Leucyna - dopalacz wśród aminokwasów

Lizyna należy do grupy aminokwasów niezbędnych, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie człowieka i muszą być dostarczane z dietą.

Więcej na temat: Lizyna - stymulator spalania tłuszczu

Magnez - pierwiastek życia

Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż niezbędny jest do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszego organizmu. Ponad jego połowa magazynowana jest w kościach, a pozostała cześć w mięśniach szkieletowych, układzie nerwowym, w mięśniu sercowym, wątrobie, przewodzie pokarmowym i nerkach.

Więcej na temat: Magnez - pierwiastek życia

Mangan - wspomaga aktywność płciową

Mangan jest mikroelementem, który wchodzi w skład wielu enzymów i tkanek. Działa aktywująco na enzymy, głównie na te, które ułatwiają przyswajanie witamin. Bierze on udział w procesach przemiany białkowej, tłuszczowej i węglowodanowej oraz w procesie krzepnięcia krwi.

Więcej na temat: Mangan - wspomaga aktywność płciową

Metionina należy do aminokwasów niezbędnych dla człowieka, nie może być produkowana w organizmie, więc trzeba ją dostarczać wraz z pożywieniem.

Więcej na temat: Metionina - aminokwas piękności

Miedź - wspomaga serce

Miedź jest mikroelementem, którego największa koncentracja występuje w wątrobie, mózgu, nerkach i sercu.

Wchodzi ona w skład wielu enzymów i bierze udział w procesach metabolicznych. Miedź niezbędna jest do produkcji czerwonych krwinek, przewodzenia impulsów nerwowych, wspomaga także wchłanianie żelaza, gojenie się ran. Reguluje ciśnienie krwi i pracę serca.

Więcej na temat: Miedź - wspomaga serce

Potas pełni wiele istotnych funkcji w naszym organizmie. Jest aktywatorem wielu enzymów, występuje w sokach trawiennych, reguluje równowagę wodną naszego organizmu oraz pracę serca i ciśnienie krwi. Zaopatruje mózg w tlen, ułatwiając procesy koncentracji i myślenia. Potas uczestniczy w usuwaniu produktów przemiany materii, syntezie białek oraz metabolizmie węglowodanów. Wpływa na wygląd skóry i poprawę nastroju.

Więcej na temat: Potas - regulator gospodarki wodnej

Selen - bodyguard naszego organizmu

Selen jest pierwiastkiem ściśle związanym z siarką, gdyż wraz z nią uczestniczy w procesach przemiany materii. Odpowiada on za osłonę immunologiczną, czyli obronną naszego organizmu. Chroniąc go przed bakteriami i wirusami, również półpaśca i opryszczki. Działa również przeciwzapalnie, wspomagając tym samym leczenie przewlekłych schorzeń.

Więcej na temat: Selen - bodyguard naszego organizmu

Sód - towarzysz  potasu

Sód związany jest ściśle z potasem, z którym reguluje gospodarkę wodną organizmu, chroniąc go przed nadmierną utrata płynów.

Odpowiada również za regulowanie pracy serca, ciśnienia krwi oraz mięśni. Pełni główną rolę podczas przewodzenia bodźców w komórkach nerwowych. Sód zapobiega przegrzaniu organizmu oraz udarowi słonecznemu.

Więcej na temat: Sód - towarzysz potasu

Treonina jest aminokwasem egzogennym, nie może być syntetyzowana w organizmie człowieka i musi być dostarczana z pożywieniem. Ma ona ważny wpływ na produkcję wielu białek, kolagenu, elastyny, szkliwa zębnego. Bierze udział w metabolizmie tłuszczów. Poprawia pracę układu trawiennego, transport treści pokarmowych w przewodzie pokarmowym, przemianę materii i przyswajanie pokarmów.

Więcej na temat: Treonina - spalacz tłuszczy

Tryptofan - jest aminokwasem niezbędnym, czyli takim, który nie jest produkowany w organizmie i musi być dostarczany z pożywienia. Powstają z niego związki chemiczne, takie jak: serotonina i melatonina, które odgrywają bardzo ważną rolę w kontrolowaniu naszego nastroju i snu.

Więcej na temat: Tryptofan - naturalny antydepresant

Walina - pobudzający aminokwas

Walina to aminokwas egzogenny, którego organizm nie syntetyzuje sam, lecz musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Niezbędna jest ona do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, działa pobudzająco. Reguluje metabolizm mięśni oraz poziom azotu w organizmie, odpowiada za naprawę i odbudowę tkanek. Pozytywnie wpływa również na system odpornościowy, pomaga stabilizować poziom cukru we krwi.

Więcej na temat: Walina - pobudzający aminokwas

Wapń jest składnikiem mineralnym, którego w organizmie mamy najwięcej, stanowi, aż 40% wszystkich minerałów. W ciele dorosłego człowieka jego zawartość wynosi 1 % ogólnej masy ciała. Najwięcej znajduję się go w szkielecie kostnym, nieco mniejsze jego ilości znajdują się również w osoczu krwi.

Więcej na temat: Wapń - strażnik zdrowych kości

Żelazo - natleniacz komórek

Żelazo jest mikroelementem niezbędnym dla naszego życia. Najważniejszą funkcją tego pierwiastka jest produkcja hemoglobiny, która transportuje tlen z płuc do poszczególnych komórek. Warto jednak podkreślić, że bierze również udział w produkcji mioglobiny, która magazynuje w mięśniach tlen niezbędny do ich pracy.

Więcej na temat: Żelazo - natleniacz komórek

Witamina A - na straży twojego wzroku

Witamina A ma hybrydowy charakter, gdyż może pochodzić z produktów pochodzenia zwierzęcego i jest to retinol oraz z produktów pochodzenia roślinnego- karoten.

Więcej na temat: Witamina A - na straży twojego wzroku

Witamina B1 ( tiamina) - przeciwbólowa witamina

Witamina B1 ( tiamina) nazywana jest witaminą nastroju, gdyż odpowiada za dostarczanie energii do mózgu. Ma wpływ na stan umysłu i system nerwowy naszego organizmu.

Więcej na temat: Witamina B1 ( tiamina) - przeciwbólowa witamina

Witamina B2 (ryboflawina) - zwalcza bóle migrenowe

Witamina B2 nazywana jest również ryboflawiną i zaliczana jest do witamin z grupy B, więc jej podstawowa funkcją jest udział w procesie syntezy i rozpadu białek, cukrów i tłuszczy.

Więcej na temat: Witamina B2 (ryboflawina) - zwalcza bóle migrenowe

Witamina B5 (pantenol, kwas pantotenowy)

Witamina B5 zwana jest również pantenolem lub kwasem pantotenowym. Zaliczana jest do witamin z grupy B.

Więcej na temat: Witamina B5 (pantenol, kwas pantotenowy)

Witamina B6 - łagodzi skutki uboczne leków

Witamina B6 zalicza się do witamin z grupy B, więc bierze udział w metabolizmie tłuszczy, białek i cukrów, umożliwiając ich przemianę.

Więcej na temat: Witamina B6 - łagodzi skutki uboczne leków

Witamina B12 - zapobiega anemii

Witamina B12 często bywa nazywana czerwoną witaminą lub kobalaminą, gdyż w jej cząsteczce znajduje się atom kobaltu. Zalicza się oczywiście do witamin z grupy B, więc jej podstawową funkcją jest udział w przemianie cukrów, białek i tłuszczy. Jednak posiada ona jeszcze jedną bardzo ważną funkcję, a mianowicie uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek, zapobiegając niedokrwistości. Jest również niezbędna do syntezy kwasów nukleinowych w komórkach i tworzenia otoczki ochraniającej komórki nerwowe i neuroprzekaźniki.

Więcej na temat: Witamina B12 - zapobiega anemii

Witamina D - słoneczna witamina

Witamina D obejmuje kilka związków chemicznych, do których należą: witamina D1 znajdująca się w tranie, D2- wytwarzana w roślinach oraz D3- powstająca w skórze ludzi. Ciekawostką jest to, że nasz organizm może sam ją wyprodukować pod wpływem promieni słonecznych.

Więcej na temat: Witamina D - słoneczna witamina

Witamina E obok witaminy C jest najpopularniejszą witaminą w przemyśle kosmetycznym. Zawierają ją niemal, że wszystkie kosmetyki. Hamuje ona procesy starzenia się skóry, poprawia jej wygląd i elastyczność- neutralizując wolne rodniki. Działa również przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie i przeciwtrądzikowo. Wspomaga także układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu oraz likwiduje nocne skurcze mięśni.

Więcej na temat: Witamina E - witamina piękna

Witamina H (B7, biotyna) - witamina pięknych paznokci

Witamina H zwana jest także witaminą B7 lub biotyną i należy do witamin z grupy B. Jak każda witamina z tej grupy bierze udział w syntezie i rozkładzie tłuszczy, cukrów i białek, czyli jest niezbędna do prawidłowej przemiany materii.

Więcej na temat: Witamina H (B7, biotyna) - witamina pięknych paznokci

Witamina K - jak krzepnięcie krwi

Witamina K jest niezbędna do funkcjonowania naszego organizmu, gdyż odpowiada za krzepnięcie krwi, reguluje wytwarzanie protrombiny, zapobiegając wykrwawieniu się w przypadku zranienia. Zmniejsza także nadmierne i obfite krwawienia miesiączkowe.

Więcej na temat: Witamina K - jak krzepnięcie krwi

Witamina PP - leczy zaburzenia psychiczne

Witamina PP znana jest również pod nazwą witamina B3 i należy do witamin z grupy B. Jak każda witamina z tej grupy bierze udział w syntezie i rozpadzie cukrów, tłuszczy i białek.

Więcej na temat: Witamina PP - leczy zaburzenia psychiczne

Informujemy, iż w celu zapewnienia jak najlepszej wygody w przeglądaniu naszych stron www, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika a także dla celów reklamowych , statystycznych oraz uwierzytelniania korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Plikami cookie użytkownik może zarządzać za pomocą zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, która szczegółowo jest opisana w naszej Polityce Prywatności

Akceptuj i zamknij